Feroz

-This site is for everybody who wants to know about me-

Permulaan yang sukar..pasal ape tu?.pasal ape lg, pasal Taekwon-Do la. nape sukar?..ape yg sukar?..macam2 sukar.

Aku bg point2 sket la sambil cite ape yg telah berlaku dr akhir Januari sampai prmulaan Februari ni pasal permulaan perjalanan aku dalam dunia Black Belt.

Peristiwa mndptkn Dobok black belt

Sejak aku tempah dobok colour belt dr Sir Iwan (mase tu aku biru belt lg, Psas/Poli Tg.Malim 2006), org kata ‘badi’ nk dpt dobok ni sentiasa ikut je..Sir Iwan dh dpt dobok tu dr supplier OMAS, ondaway die drive nk gi ngajar kt PSAS tringat lak dobok aku trtinggal kat umah, nk xnk die terpaksa u-turn blk ke umah amik dobok aku..semata2 hnya 1 dobok je trtinggal. Thanks byk2 Sir Iwan.

2009 thn ni..aku dh tempah dobok black belt dr Sir Din, Sir Din pn beli la kt supplier everybody!. Sir beli dobok black bkn 1 tp 3 dobok tuk student PSAS..tp dobok yg keempat (aku punye) tu sir xbeli krn trlupa. Penat die pikir2 ada lg 1 dobok yg xbeli, kalo beli utk sape? (was-was)..haha, aku trkejut gak dpt tau hal ni. Ingat die nk bli yg zip style tp bli yg ala kimono tu..itu baru GTF style. terima saja lah. tunggu punya tunggu lastly dpt la dobok black aku time gradding MMC ujung thn 2008. Aku kecewa lg!.. sebab pakai dobok black aku punye tp belt black org lain punye masa nk tolong conduct gradding ni. Rupe2 nye belt aku xsiap..discuss ngan sir, sir ckp die bg belt tu mase trainning kt UTM..aku pon stanby nk trainng kat UTM hari Jumaat. ondaway nk gi UTM ni, sir bg tau kelas UTM batal. sian sir, dah sampai pagar UTM baru la student nk bgtau kelas batal..so kiteorang planning jumpa la kat Jln Ampang betul2 dpn Kedutaan British. haa..kat situ la baru dpt belt black sebenar aku, PUAS HATI..

Borak2 jap, cite hal2 tournament Penang, masalah MGTF sket, lame gak borak sampai guard Kedutaan British soh pi tmpat lain coz ada keta kedutaan nk masuk..ape lagi, kiteorang pon balik umah masing2 la. hahah..nostalgik kan ar nk dapatkan Dobok & belt ni. jd HARGAIlah dobok anda.

BAYARAN???

Hehe..masa aku trainning kat UTM dlm akhir Januari, ada la sorang student UTM (W**) ni dtg trainng skali (muka dah matured tp perangai mcm budak)..alah student yg ‘menyamar’ tu la. Aku dah lama ‘target’ budak ni, dh lame tau die ni black belt tp menyamar. Masa dah abis trainnng, aku lepak jap kat kerusi batu. penat maa, wat foot drilling (trainning kat UTM ni byk wat foot drilling coz ramai W**, 1step sparr dan self defend serta pattern diorang xhafal langsung, mengecewekan!!) student menyamar ni tanya kat aku “ko datang UTM ni dapat duit x dr Sir”?.. terkejut aku ngan soalan cepuk emas tu. Mmg aku nk cepuk pon mulut budak tu tp aku sabar.. aku pon jwb, “x..xdpt coz aku dtg sini nk trainng. nk cari ilmu. kalo nk bayar yuran, bayar la kat Sir Din”. Ape punye soalan la..ingat ape! ingat kalo student tu dh dpt black belt leh terus ngajar n dpt duit?..adakah student tu ingat diri tu bagus? fundamental, disiplin & skill diri bagus?..kalo masa trainning pon nk menyamar, xpakai dobok black belt. Kurang disiplin mase trainning. patut ke dapat bayaran?..

Sudah la aku nk masuk join trainning ke UTM ni susah. Macam2 perangai pak guard dan mak guard aku alami. Kejap guard dr wakil M*A, jap dr melayu. sorang2 guard xtau ada trainng taekwon-do dlm UTM tu dan seboleh2nya xnk bg orang luar masuk. Apa punya la management, yg aku peliknya guard2 ni slalu round smpai kat blok C dan dok lepak tgk student2 brtaekwon-do je kat blok tu tp bila orang luar/pengajar nk join trainning/gradding xtau ada taekwon-do dan xbg masuk lak….management kelab TKD UTM pon lembab. Sir nk gabungkan trainning MMC ke UTM thn depan..erm, aku try stakat mana yg boleh trainning gabungan ni. Kalo still xberubah jugak sikap student2 dan guard UTM ni..aku cari la center lain cam PNB tp still bawah DTA la. Bayaran yuran?..xbayar nye student2 UTM ni pasal ape?…. LU PIKIR LA SENDIRI!!!

Urusan Kerja campur-aduk Masa Trainning

Dulu orang kuat dlm sebuah kelab tkd ni penah cakap (kira soud la) kat ahli2 nya..”masa trainning, training la. Jgn nk sibok2 kuar gi hang out hari trainng lak”.. bg aku la, kalo nk hang out/riadah/ponteng hari trainng tu, hang out terus sblm waktu trainng sampai la abis trainng. dan kalo boleh jgn sampai hangout anda dpt diketahui oleh golongan orang cam ni. lagi bagus xjumpe muka hari trainning tu, at least dpt tau diorang xdatang coz hangout (riadah)..sbab ape aku cadangkan camtu?..coz itu masa riadah kita (masa peribadi kita). Apa hak orang lain nk halang/ganggu masa riadah kita. yg mereka boleh hanyalah mengajak kita trainning bersama2…kalo sanggup kurangkan temph hangout pastu rush gi trainning lagi BAGUS!!.

Yg aku rasa xpuas hati ni..urusan kerja campur aduk masa trainning boleh plak. Sedangkan student yg ada assingment bertimbun2 pon xcampur adukkan masa trainnng ngan masa study/revision..sorang hamba ALLAH ni dtg trainng, tp die x masuk dojang (tempat latihan) dulu, die gi wat urusan kerja dulu dlm kawasan dekat ngan dojang..kalo de problem die soh kwn die ni yg ngah syok2 trainng dtg kat die tlg wat urusan kerja, kwn die ni kuar la..pastu masuk blk..pastu kena panggil blk tlg..last2 dlm 1 jam baru die masuk blk dojang. Apa die ingat dlm dojang tu xada instructor yang ngajar ke? suka2 je main kuar masuk?..ya die keluar jap dgn cara betul.ada minta kebenaran dr instructor. ..masa training, dtg la training. jgn campur adukkan urusan kerja.. Xrespect kat instructor & masa latihan ke?? . CAKAP TAK SERUPA BIKIN. xbg ahli2nya buat itu-ini tp dia boleh lak buat..ahli2 xmarah lak?..nape xmarah?..sebab ahli2 tau die tu senior, orang kuat dlm kelab tu dan orang tu pikir die adalah senior dan ada backup leh buat apa saja!!!?.. macam warden asrama aku cakap kat student form 5 yg nk ajar/ragging sket2 student form 4.. ”nk ajar orang jgn kencing berdiri tp kamu tu sendiri kencing berlari, buat ape nk ajar orang kalo cakap pon xserupa bikin”.

aku nk cabar la..cube try wat camni masa Chief Instructor/Instructor ada kat dojang. pastu masuk blk 30 min terakhir trainning dan tanye ape perasaan Chief Instructor/instructor tu ttg kelakuan die ni..kalo aku jd instructor..bg 3 chances je..lebih dr itu ..’ko siap’

Kurang Disiplin

Owh ye..nk ringkaskan..nk trainng, dtg la awl. Yg ada transport tu gi awl dulu. jgn dok nk pikir tumpang kwn je even dh ada transport sendiri. nape?..sebab tumpang kwn dapat save bajet petrol transport sendiri? or malas nk cari parking lot coz blk tgh mlm parking lot mesti penuh. Kalo kwn yg ada transport tu lambat so yg tumpang pon lambat skali padahal yg tumpang tu ada transport sendiri. Dah membazir masa training. Dtg kol 9 mlm, warming up smpai 9.30mlm, blk kol 11mlm..(1 jam 30min je) trainng. huhu, rasa cam xberbaloi tuk remaja. utk kanak2/budak sekolah/adult class leh la coz esk diorang nk gi sekolah/kerja awl pg dan kanak2 kena blk awl tuk safety diorang..kalo nk training 1 jam 30 min leh je buat, buat masa hari lain dr hari trainng (2 jam) yg ditetapkan..

Bagi sket contoh disiplin tolong menolong…Kita sama2 susun meja & kerusi bawa luar. Sama2 la bawa masuk blk dalam kelas.. Jgn asyik nk pikir blk awl or nk makan-makan je. Alasan yg dah BASI..”rumah jauh” . ok la umah jauh.. abis je kemas kerusi aku kuar dojang nampak lg ko terpacak kat transport sendiri tu ape kes!!!. owh..rupa2nya tgh brkepit dgn couple jap b4 blk… xpe lak? tu sebab xnk susun kerusi. bkn lama susun kurusi.. 10 min je. umah xlari la, kedai mkn pon xtutup lagi.. ye la kena blik cepat kalo x nnti couple marah. Alasan yg aku leh terima la macam ni…..”nk blk awl coz mak xbg kuar mlm lama2″, “aku sakit ni, terpaksa blk awl mkn ubat”..”mmg nk blk tp kunci tranport aku tercicir/ilang tu yang stil terpacak kat luar dojang ni”. kalo camni la pemikiran..xke mana2 la pencapaian dlm disiplin diri anda tu.

Mana golongan yg dihormati?

Mana golongan yang dihormati?..Insturctor yg dpt mlahirkn ramai jaguh prtandingan atau instructor yg dpt mmbentuk disiplin pd diri dia sendiri & anak2 buah die?..jaguh pertandingan boleh dibentuk, dicapai tp makin lama makin cepat jatuh kerana hidup ini umpama roda (bukan umpama mimpi dalam mimpi). membentuk disiplin lg susah dr membentuk seorang jaguh pertandingan kerana disiplin ini lahir dr dlam jiwa orang tu sendiri. lahir kerana didikan yg sesuai untuk jiwanya/umurnya..yg dapat menjadi contoh pada diri dia sendiri dan orang disekelilingnya. walaupon disiplin ni susah dan amik masa yg lama tuk dibentuk tp fikirkan kesan jangka panjangnya.. disiplin tetap dapat membentuk hidup lebih teratur sampai mati..kalo jaguh..belum mati pon “dah jatuh ke tersungkur”.

Belt hanya ukuran ‘fizikal’ utk di hormati.. apa ada dlm senior rank, black belt 1st Dan, 2nd Dan?..tp still memaksa ank buah ikut ckp dia..memaksa bkn cara utk mengajar remaja2 dan kanak2 pd zaman skung. kita perlu dekatkn diri kita pd mereka baru mereka selesa dan leh ikut ckp kita.. ini tidak..aku buat contoh sket…… “aku 2nd Dan, ko mesti dgr ckp aku”..ya betul ko 2nd Dan or ape2 Dan sekali pon bkn cam tu tuk ajar orang. Maybe student tu xnk wat coz die sakit/injured ke, dobok koyak nnti malu nampak ‘benda’ bile wat teknik or sparr..kalo makin sakit body or makin koyak dobok student tu, die yg parah/malu..instructor malu x?..makin ketawa/mempersendakan ada lah?.. patutnya rasa malu n rasa bersalah pada diri sendiri pada student tu coz krn kita, die dpt masalah camtu. cuba tanya betul2 dan tegas..napa mereka xnk buat/ikut cakap kita pada masa tu?? . baru la namanya macam “Pemimpin berjiwa Rakyat”.. kalo dh byk kali meraka wat perangai camni eloklah kita tukar cara kita mengajar or ajarkan meraka apa itu hormat menghormati antara intructor dan ahli, ahli dan instructor.

Kita hormat instructor bkn dr ‘fizikal belt’ saja tp juga dr ilmu, ketegasan, SIFAT KEPIMPINAN serta tolak ansur yg ko ada. Baru namanya RESPECT pada diri sendiri dan student. Sesekali bagi la student2 ni wat aktiviti mereka or bg mereka peluang cipta satu bentuk latihan yg boleh diamalkan bersama2…kalo kita mahu mereka je nk ikut skill/rentak kita susah la..perlu diingat xsemua pelatih boleh ikut rentak skill instructor mereka.

So macam mana pendapat korang?..ni la antara pemulaan yg sukar utk aku dlm dunia black belt ni. byk cabaran..ni baru sedikit..belum lagi jumpa pelatih yg kurang ajar. sebagai black belt aku kena tunjukkan disiplin yg baik tuk diteladani oleh colour belt dan black belt yg lain.. byk dugaan yg ditempuhi. harap sokongan dan bantuan korang semua. paling penting Percayalah pada diri sendiri, tujuan yg baik pasti Allah makbulkan.

0 comments:

About Me

My Photo
Fairuz
Ampang, Selangor, Malaysia
just a simple person..try hard to be a genius. hamba Allah yg lemah tetapi berjiwa besar..amin
View my complete profile

Birthday Boy

Lilypie Kids Birthday tickers

Serasi Bersama

Daisypath Anniversary tickers

Time Is Gold

Feroz

Feroz








Let's Chat Here

UTHM Di Hatiku

Photobucket

Dia Rusuk Kiriku

Friends

Powered by Blogger.

Love this song!